YKY - Yapı Kredi Yayınları
Sepet Ürün bulunmaktadır.
Sanata ve Sanatın Bağlarına Dair Her Şey

Sanata ve Sanatın Bağlarına Dair Her Şey

ISSN: 977-1300-2740-182

Sayı : 182 Dönem : Mayıs - Haziran 2021

100 TL ve üzeri alışverişlerinizde kargo ücretsiz.
%30İNDİRİM 22.40 TL   Etiket Fiyatı : 32.00 TL
-+

Pandemi sebebiyle siparişiniz en geç 2 iş günü içerisinde kargoya teslim edilir.

HakkındaİçindekilerAbonelik

“Sanat Dünyamız” dergisinin 182. sayısı yayımlandı. Dergi bu sayıda son dönem sanat üretimine yakından bakıyor ve sergi değerlendirmelerine geniş yer ayırıyor.

Derginin kapağında yazar, şair, ressam Etel Adnan’ın Pera Müzesi’nde gerçekleşen “İmkânsız Eve Dönüş” sergisine yer veriliyor. Bu sergi vesilesiyle sanatçı üzerine yazılmış kapsamlı bir yazı okurları karşılıyor. Emre Hüner, Arter’de süren kişisel sergisi “[ELEKTROİZOLASYON]: Bilinmeyen Parametre Kayıt-Dışı” hakkında Özlem Altunok’a verdiği geniş bir söyleşiyle dergide.

Mehşer’deki “Mâziyi Korumak: Sadberk Hanım Müzesi’nden Bir Seçki”, Protocinema’daki “Göze Parmak”, Depo İstanbul’daki “Tempo Incognito: Akışlar, Ritim ve Hareket Üzerine”, Mixer Arts’taki “Olağanüstü Denklikler, İnce Benzerlikler” ve Senkron, bu sayıda değerlendirmeleri detaylı olarak yer alan sergiler, etkinlikler arasında.

Eda Çekil, Şafak Şule Kemancı ve Gökçen Cabadan’ın kişisel sergileri vesilesiyle sanat pratiklerine yakından bakan birer yazı da okurları bekliyor. İlker Hepkaner ise, popüler kültür üzerinden 80’lere kuir bir bakış yönelttiği yazısıyla dergide yer alıyor.

Süreyyya Evren, geçtiğimiz sayıda sonlanan Açıklaya Açıklaya Sanat serisinin ardından bu sayıda Sarmal Senaryolar adlı serisinin ilk yazısıyla okurlarla buluşuyor.

Sanatçı Huo Rf’nin başlattığı yeni seri Hisler/Rastlantılar/Kesişmeler’in ikinci söyleşisinde ise Marina Papazyan ve Kerem Ozan Bayraktar “Korku” üzerine düşüncelerini, pratiklerinin kesiştiği noktaları anlatıyor.

“Sanat Dünyamız”ın her sayıda bir sanatçının okumayı, izlemeyi, dinlemeyi, görmeyi planladıklarına yer verdiği Ajanda bölümünde bu sayıda sanatçı İnci Eviner ajandasında yer alanları paylaşıyor.

“Sanat Dünyamız”ın bu sayısından itibaren yayın danışmanları da yenileniyor. Derginin yeni yayın danışmanları Fulya Erdemci, Güven Turan, Hera Büyüktaşçıyan, Kevser Güler, Mine Haydaroğlu ve Zeyno Pekünlü’den oluşuyor.

Abone olmak için idealdergi@idealkultur.com adresine mail atabilir ya da 05559811838 - 02125288541 numaralı telefonları arayabilirsiniz.
Editörden - Fisun Yalçınkaya

EVİ BULMAK

ÇOĞUMUZ, BU SIRALAR YENİ BİR BAHARI KARŞILARKEN, KELİMELERİN GEÇEN BİR YILDA DEĞİŞEN ANLAMLARINI DA TEKRAR DÜŞÜNÜYORUZ. EV DE ANLAMI FARKLILAŞAN KELİMELERDEN BİRİ. RESSAM, YAZAR VE ŞAİR ETEL ADNAN, EVİN ANLAMINA YENİ BİR PENCERE AÇARAK BİR KİŞİSEL SERGİYLE KARŞILADI İSTANBUL’DAKİ İZLEYİCİLERİ.

PERA MÜZESİ’NDE AÇILAN “İMKÂNSIZ EVE DÖNÜŞ” SERGİSİ İÇİN SERGİ ZİYARETÇİLERİNE GÖNDERDİĞİ MEKTUBUNDA, “İSTANBUL’DA BİR SERGİ AÇMAK BENİM İÇİN BİRAZ EVE DÖNÜŞ GİBİ” DİYOR. BU SAYIDA RANA KELLECİ’NİN SERGİYE ODAKLANAN YAZISIYLA DÖNÜŞLERİ VE BAĞLARI SORGULUYORUZ. YENİ SERGİLERİN DEĞERLENDİRMELERİNE BU SAYIDA GENİŞ YER AYIRDIK. GÜNCEL OLANI VE SANAT ÜRETİMLERİNDEKİ HAREKETLİLİĞİ KARMA SERGİLERİN ODAKLANDIĞI KONULARLA SAYFALARIMIZA TAŞIMAYI AMAÇLADIK. SANATÇILAR GÖKÇEN CABADAN, EDA ÇEKİL, ŞAFAK ŞULE KEMANCI’NIN KİŞİSEL SERGİLERİ ÜZERİNDEN DE HER BİRİNİN PRATİĞİNE YAKINDAN BAKTIK. ÖZLEM ALTUNOK’UN ARTER’DEKİ YENİ KİŞİSEL SERGİSİ VESİLESİYLE EMRE HÜNER’LE YAPTIĞI SÖYLEŞİYSE, SERGİNİN ÇOK KATMANLI YAPISINA YENİ AÇILIMLAR GETİRDİ.

HUO RF HİSLER/RASTLANTILAR/KESİŞMELER SERİSİNİN İKİNCİ SÖYLEŞİSİNDE “KORKU” KAVRAMINI KEREM OZAN BAYRAKTAR VE MARİNA PAPAZYAN İLE KONUŞTU. SÜREYYYA EVREN İSE AÇIKLAYA AÇIKLAYA SANAT SERİSİNİN ARDINDAN BU SAYIDA SANAT ESERLERİNİN ARKA PLANLARINDAKİ SENARYOLARI DÜŞÜNMEYE DAVET EDEN SARMAL SENARYOLAR ADLI YENİ BİR SERİYLE OKURLARI KARŞILADI.

DERGİNİN BU SAYISINI BASKIYA HAZIRLADIĞIMIZ SIRADA DEĞERLİ RESSAM SELMA GÜRBÜZ’ÜN ARAMIZDAN AYRILDIĞINI ÖĞRENMENİN ÜZÜNTÜSÜNÜ YAŞADIK. HALEN İSTANBUL MODERN’DE “DÜNYA DİYE BİR YER” ADLI SERGİSİ SÜREN SELMA GÜRBÜZ, YARATTIĞI ÖZGÜN DÜNYASIYLA ZİHİNLERİMİZDE YAŞAMAYA DEVAM EDECEK.

Ajandada Ne Var?

Dolaysız ve İncelikli Bir Görme Biçimi - Rana Kelleci

PERA MÜZESİ, ÇOK YÖNLÜ BİR SANATÇI, ŞAİR, YAZAR VE RESSAM OLAN ETEL ADNAN’IN RETROSPEKTİF NİTELİĞİNDEKİ “İMKÂNSIZ EVE DÖNÜŞ” ADLI SERGİSİNE EV SAHİPLİĞİ YAPIYOR. 1925 YILINDA BEYRUT’TA ÇOK DİLLİ, ÇOK DİNLİ, ÇOK KÜLTÜRLÜ BİR AİLEDE DÜNYAYA GELEN ETEL ADNAN’IN YAŞAMI VE ÜRETİMLERİNDE SAVAŞ VE GÖÇ BÜYÜK YER KAPLIYOR. SERGİNİN KÜRATÖRLÜĞÜNÜ SERHAN ADA VE SIMONE FATTAL ÜSTLENİYOR. 8 AĞUSTOS’A KADAR ZİYARETE AÇIK OLAN SERGİDEN YOLA ÇIKARAK ETEL ADNAN’IN GÖRSEL ÜRETİMLERİNİ DEĞERLENDİRDİK.

Etel Adnan’ın çok dilli, çok kültürlü, çok yönlü 60 yılı kapsayan külliyatı pek çoğumuza özlem içinde olduğumuz bir görme biçimini hatırlatır. Ve sanki bu yüzden bu denli güçlüdür.

96 yaşındaki bu şair, yazar, ressam ve –kelimenin tam anlamıyla– sanatçı üzerine yazılmış metinlerin, Pera Müzesi’nin yayımladığı kapsamlı katalogdakiler de dahil olmak üzere, çoğunluğunda yazarlarının Adnan’a beslediği sevgiyle sarmalanmış hayranlığı, beğenisi, takdiri dikkati çekiyor. Benim de paylaştığım bu hissiyat Etel Adnan’ı bir sanatçı kategorisi altında ele almayı zorlaştırıyor; onu, belki bir tarih-daşlıktan da ileri gelen bir sebeple, aile içinde hep gözlerde ışıltılarla söz edilen, küçüklerin zihninde kahramanlaşan bir büyük büyük hala/teyze gibi duyumsuyorum. Tüm eserlerinin özündeki duygusal dürüstlük, yaşamında belirleyici unsur olan savaş gerçeği ve farklı şehirler, farklı kimliklerle şekillenen geçmişi üzerine, belki bir çeşit fantezi denebilecek bir nostalji hissini de onu anlama sürecine boca ediyoruz. Birkaç yıl evvel Beyrut’a, onun Lübnan İç Savaşı üzerine çarpıcı romanı Sitt Marie-Rose’u okuyarak yola çıktığımda da bir tanıdıklık, özlem ve nostalji duygusu eşlik ediyordu bana. Nostalji hissi; bir tür cennete dönüş, geçmişin şimdiden, bir başka yerin buradan daha iyi olduğu yanılsaması – ve “İmkânsız Eve Dönüş”, Pera Müzesi’ndeki Etel Adnan sergisinin başlığı.

Devamı bu sayıda...

Yeni ve Tutarlı Bir Gerçeklik Peşinde – Özlem Altunok – Emre Hüner
Katman Katman Açılan Mazi – Ali Kayaalp

Korku Üzerine - Huo Rf- Kerem Ozan Bayraktar- Marina Papazyan

SANATÇI HUO RF HİSLER/KARŞILAŞMALAR/KESİŞMELER’DE HER SAYIDA İKİ SANATÇIYI DAVET EDEREK FARKLI KAVRAMLARI VE KELİMELERİ, SANATÇILARIN PRATİKLERİ VE KİŞİSEL DENEYİMLERİ ÜZERİNDEN KONUŞMAYA DEVAM EDİYOR. SERİNİN BU İKİNCİ BULUŞMASINDA KEREM OZAN BAYRAKTAR VE MARİNA PAPAZYAN İLE ‘KORKU’ KELİMESİNE BAKIYORUZ. SANATÇILAR, KORKU ALGILARI, KİŞİSEL TECRÜBELERİ VE ÖĞRENDİKLERİ EKSENİNDE KAVRAMIN İŞLERİYLE KESİŞTİĞİ NOKTALARI ANLATTILAR.

Huo Rf: Korku’nun hayatınızdaki karşılığı nedir?
Kerem Ozan Bayraktar: Ben de her canlı gibi parçalanmaktan, yok olmaktan, çöpe atılmaktan, yenilip mideye indirilmekten, aç ve susuz kalmaktan, hastalanmaktan ve belirsizlikten korkuyorum. Sık sık kendimden, hem kendim hem başkaları için yapabileceklerimden ve yapamayacaklarımdan korkuyorum. Canımın yanmasından ya da can yakabilecek olmamdan, haksızlıktan, ötekileştirilmekten, ötelenmekten, merhametsizlikten, fiziksel ve psikolojik şiddetten, çok korktuğu için çok korkusuz olmuş insanlardan korkuyorum. Korkuyu daha çok onun bir alt türü olarak düşünebileceğimiz kaygı şeklinde hissediyoruz. Olay gerçekleştiğinde kaygı daha aktif olarak hissettiğimiz korkuya dönüşüyor. Kaygı bence bu coğrafyanın en baskın duygusu. Her gün hissediyoruz çünkü kontrolümüz dışındaki olayların üzerimizde etkisi insani sınırlarda değil. Zorbalığı sadece siyaset ortamında değil, gündelik hayatın her alanında, işte, ilişkide, arkadaş ortamında bile farklı seviyelerde hissediyoruz.

Devamı bu sayıda...

Daimi Bir Akış – Fırat Arapoğlu
Dijital Ortam ve Sergi Alanı Arasında – Burcu Dimili
Bitkilere İltifat Etmek – Fisun Yalçınkaya
Sanat Dünyası Mevcudiyet Sorunsalına Sıkıştı – Süreyyya Evren
Ah Firuze: Türkiye’de 80’ler Kitle Kültürünün Kuir Anlamları – İlker Hepkaner
Müesseseler ve İnce Şeyler – Dilek Winchester
365, 12, 4, 30, 24… Zamanı Sayarken – Onur Çimen
Ahtapot ve Tevekkül – Fatih Özgüven
Arada Kalmışlığın Olağanüstü Gerçekliği – Hatice Utkan
Çerçevenin Reddi Olarak Kuir Soyutlama – Seçil Epik