YKY - Yapı Kredi Yayınları
Sepet Ürün bulunmaktadır.
Makam – Türk Sanat Musikisinde Makam Uygulaması

Makam – Türk Sanat Musikisinde Makam Uygulaması

Yazar:

Kategori: Sanat

Çeviren:

ISBN: 975-08-1080-5

YKY'de İlk Baskı Tarihi: 01.2006

100 TL ve üzeri alışverişlerinizde kargo ücretsiz.
%35İNDİRİM 9.63 TL   Etiket Fiyatı : 14.81 TL
TÜKENDİ

Pandemi sebebiyle siparişiniz en geç 2 iş günü içerisinde kargoya teslim edilir.

Genel BilgilerTadımlık
Sayfa Sayısı : 190
Boyut : 16.5 x 24 cm

Türk sanat müziğinin kısa bir tarihini, formlarını, çalgılarını ve icra türlerini anlatan Makam kitabı, alanında önemli bir kaynak kitap niteliği taşıyor. Kitabın yazarı Karl Signell, önümüzdeki günlerde ülkemize gelerek kitabıyla ilgili olarak çeşitli söyleşilere katılacak.

Sunuş

Klasik Türk musikisi dünyanın başlıca yüksek sanat müziklerinden biri sayılabilir. Tarihsel olarak bakıldığında bu musiki altı yüzyıl süren bir imparatorluğun bağrında gelişti. Muazzam repertuvarı ve doğaçlamasının mükemmelliğiyle o imparatorluğun son bulmasından sonra bile şimdi yaşamını sürdürmektedir. Kültürel önemine ve sanatsal değerine rağmen geleneksel Türk sanat musikisi Batı’da göreli bir ihmale uğradı. Kalburüstü musikicilerin başarılı turneleri, otantik kayıtlar ve güvenilir bilimsel çalışmalar da ne yazık ki yoktur. Nitekim böyle bir çalışma İngilizcede ilk defa yapılmaktadır. Türk kültürüyle ilgilenmem ilk önce, İstanbul’da Amerikan Koleji’nde (şimdi Robert Kolej), 1965’ten 1967’ye kadar öğretmenlik yaptığım sırada başladı. Mehter takımları hakkında mütevazı bir çalışmam, bu ilgi sonucu yayımlandı.I Daha sonra, etnomüzikoloji derecesi veren bir ders programında, bu musikiyi beğendiğim için ve bu bölgede bir araştırmaya çok belli bir gereksinim olduğu için, Türkiye’yi başlıca çalışma alanım olarak seçtim. Türk hükümetinin bursu ve ABD hükümetinin yolculuk ödeneği Türkiye’de araştırma yapma olanağını sağladı. Bu araştırmanın alan çalışmasına başlamak üzere Ağustos 1970’te Türkiye’ye gittim ve Ağustos 1972’de ABD’ye döndüm. Bu 23 ay Türk musikisini dinleme, kaydetme, derleme, görüşme ve icra etmekle dopdolu geçti. Çalışma yerim, Türkiye’nin her yanından klasik ve halk musikicilerinin, Mekke gibi toplanmak istedikleri İstanbul’du. Ney üflemesini öğrendikten sonra, İstanbul Radyosunda, Konservatuvarda, Konya Mevlana’yı anma töreninde, Mevlevilerin ABD turnesinde profesyonel topluluklarla birlikte icra edebildim ve Türkiye’de çıkan birçok plağın yapımında bulundum.II (Bu icraatlarımın yanlış anlaşılmaması için hemen şunu ekleyeyim ki, benim amacım asla yerli bir Türk musikisici sıfatıyla “anılmak” değil, daha çok müzik hayatının içine dalmak ve gerçek icraat dünyasının içine girmeyi başarmaktı. Böyle bir deneyimim olmadan bu çalışmayı yapmak düşünülemezdi.) Birçok türden icraatın bant kaydını yaptım, notalar, kitaplar topladım ve renkli slaytlar çektim. Türkiye’deki yaşamımın (icraat dışında) belki de en değerli, fakat tanımının yapılması zor olan yanı, Türk yaşayışı içinde bulunmaktı: İstanbul’un eski kent atmosferi, Türk mutfağının lezzeti, yaşamın Doğulu yürüyüşü, Türk konukseverliğinin sıcaklığı... Amerika’ya döndükten sonra, Tanburî Necdet Yaşar’ın 1972-73’te Washington Üniversitesine konuk sanatçı olarak atanmasını sağlama şansım oldu. Bu doktora tezinin son taslağının yazılışı sırasında, virtüoz bir icracı ve makam uygulamasında müthiş bir otorite olan Yaşar’a sık sık danıştım. Mevlevilerin Ekim-Kasım 1972’deki ilk ABD turnesine katılmaya davet edildiğimde, Türkiye’nin birçok gözde musikicileriyle temasımı bir kere daha yenileyebildim. Ek B’deki “Canlı Kaynaklar: Bilgilendiriciler Listesi”nde, bu çalışmayı mümkün kılan birçok sanatçıdan birkaçının adı anılmış ve kısaca tanıtılmıştır. Bunlardan ney hocam Neyzen Aka Gündüz Kutbay ve Necdet Yaşar özellikle anılmaya değerler; her ikisi de birer samimi dost, her ikisi de bu çalışmama çok değerli yardımda bulundular. İstanbul Radyosu, İstanbul Belediye Konservatuvarı ve Robert Kolej personeli, yardımlarında çok cömert ve sabırlı oldular. Berlin Hür Üniversitesi etnomüzikoloji öğrencisi Bay Gene Strasbaugh’a, basımı tükenmiş notaların fotokopisi için özellikle teşekkür ederim. NDEA-Title IV, Türkiye Milli Eğitim Bakanlığı ve Türkiye’deki Fulbright Komisyonu iki yıllık alan çalışmasına parasal destek verme lütfunda bulundu. Son olarak, doktora tezi komitesinden Profesör Irvine ve Andrews’a bu tezin yazılış biçimi ve düzenlenmesi hakkında yaptıkları yerinde öneriler ve danışmanım Profesör Robert A. Garfias’a da dolaylı ve belli etmeden yaptığı (ki bu en iyisidir) etki için olan borcumu memnuniyetle kabul ederim. College Park, Md. Mart 31, 1974 ÇEVİRENİN NOTLARI I Karl Signell, “Mozart and the Mehter” (bkz. Kaynakça). Ayrıca Karl Signell, “Turkish Influences in Western music: Boomings, Jinglings, and Clangings”, Music Educator’s Journal, (1968), cilt 54, s. 39-40 (bkz. Gökçen: 1994, Yıl. 47, No. 447: 4-5). II Örneğin “Mevlânâ: Instrumental Dervish Music” (bkz. Ek D).



Benzer Kitaplar