YKY - Yapı Kredi Yayınları
Sepet Ürün bulunmaktadır.
Divan Şiiri Üstüne Denemeler

Divan Şiiri Üstüne Denemeler

ISBN: 978-975-08-2151-6

YKY'de İlk Baskı Tarihi: 01.2012

100 TL ve üzeri alışverişlerinizde kargo ücretsiz.
%35İNDİRİM 24.08 TL   Etiket Fiyatı : 37.04 TL
TÜKENDİ

Pandemi sebebiyle siparişiniz en geç 2 iş günü içerisinde kargoya teslim edilir.

Genel BilgilerTadımlık
Sayfa Sayısı : 656
Boyut : 16.5 x 24 cm

Yazarın diliyle:
• Bu çalışmayı yapmamızdaki amaç ne divan şiirini sevdirmek ne de ondan soğutmaktır. Divan şiirinin bir bölümünü bugünkü bir bakışla tanıtmaktır, onun nasıl bir şey olduğunu göstermektir. Sevip sevmeme işi okuyucuya kalmıştır.
• Biz divan şiirini sevenlerin bazılarının derleyip toparladıkları divan şiiri metinlerine az çok farklı bir gözle bakıyor, metinleri başka bir yolla anlamlandırmaya çalışıyoruz. Tutumumuz divan şiirine sevgiyi/ilgiyi artırabilir de azaltabilir de.
• Divan şiiri nedir sorusu bugüne kadar genellikle genel/yuvarlak sözlerle yanıtlanmıştır. Örneklerden genellemeye gidilerek değerlendirmeler yapılmıştır. Genelden farklı (ona karşı duran) örnekler neredeyse ilgili alanı dışında bırakılmıştır.
Şiire giren “genelleme” işine yaramayacak örnekler üstünde durmak dahası o türlü örneklere daha çok yaklaşmak isteğini çalışmalarımızda ortaya koymaya çalıştık.
• Divan çalışmamız şairler üzerinde odaklanmıyor. Tersine şiir-merkezdir. Şöyle de diyebiliriz, beyitler şaire bakıp, şaire göre seçilmemiştir. O kadar ki çalışmamızdaki örneklerden şairlerin adı silinse uyguladığımız yöntem etkilenmeyecektir. Başka bir deyişle çalışmamız şair-sızmazdır.

Önsöz Yerine
(Divan Şiiri Çalışmalarım Dolayısıyla Notlar)
• Bu kitabın önsözü yoktur. Müsveddelerde kalmıştır.
Okuyanlar isterse bir önsöz yazabilir.
Ben de okursam (belki) yazarım.
İyi okumalar ... (01.11.00)
• İlişki ve davranışlar asıl ilgi alanımızdır. Bu bir ilişkiler ve tavırlar çetelesidir (dökümüdür) denebilir.
• Yücel’in Berkeley’i kullanışı ile Andrews’un Deleuze’ü (Holbrouk’un da Lyotard’ı) kullanışı paralel:
Kök felsefi/kültürel’dir, edebi değil. Felsefi/kültürel bir kavramı günümüz edebiyatına uygulayan bir batılının (Türk de olabilir küçük bir olasılıkla) üreteceği bakış biçimini edebiyat için esas alabiliriz. Berkeley ve Deleuze görevini yaptığı için edebiyat bakımından arkada kalır. Gerekirse sadece anılabilir.
Özet: Edebiyatçıyı bugün asıl postmodern edebiyat yenilikleri, kuramları ilgilendirir, postmodern felsefi/kültürel/antropolojik yenilikler değil. (04.04.02)
• Bu çalışmayı yapmamızdaki amaç ne divan şiirini sevdirmek ne de ondan soğutmaktır. Divan şiirinin bir bölümünü bugünkü bir bakışla tanıtmaktır, onun nasıl bir şey olduğunu göstermektir. Sevip sevmeme işi okuyucuya kalmıştır.
• Biz divan şiirini sevenlerin bazılarının derleyip toparladıkları divan şiiri metinlerine az çok farklı bir gözle bakıyor, metinleri başka bir yolla anlamlandırmaya çalışıyoruz. Tutumumuz divan şiirine sevgiyi/ilgiyi artırabilir de azaltabilir de.
• Divan şiiri nedir sorusu bugüne kadar genellikle genel/yuvarlak sözlerle yanıtlanmıştır. Örneklerden genellemeye gidilerek değerlendirmeler yapılmıştır. Genelden farklı (ona karşı duran) örnekler neredeyse ilgili alanı dışında bırakılmıştır.
Şiire giren “genelleme” işine yaramayacak örnekler üstünde durmak dahası o türlü örneklere daha çok yaklaşmak isteğini çalışmalarımızda ortaya koymaya çalıştık. (07.03.03)
• Divan çalışmamız şairler üzerinde odaklanmıyor. Tersine şiir-merkezdir. Şöyle de diyebiliriz, beyitler şaire bakıp, şaire göre seçilmemiştir. O kadar ki çalışmamızdaki örneklerden şairlerin adı silinse uyguladığımız yöntem etkilenmeyecektir. Başka bir deyişle çalışmamız şair-sızmazdır.
Örnekler seçildikten sonra:
Farklı/yeni/geniş bireşimler üretilmiştir.
İstisnalar saf dışı bırakılmamış, geneller kadar göz önünde tutulmuştur.
İyi/kötü, çok bilinen/az bilinen diye şairler ayırt edilmemiş, hepsi aynı kefeye konmuştur.
Nesnelerden çok ilişkilere ağırlık verilmiştir.
Örneklere estetik açıdan bakılmamış iyisi/kötüsü, güzeli/çirkini aynı işleme tabi tutulmuştur.
Örnekler verilirken (sıralanırken) tarihsel bir kaygı (gelişme/değişme var mı) güdülmemiştir.
Örneklerin çağı içinde ve tarihsel koşullara göre değerlendirilmesi, örneklerin birbirini etkilemesi gibi yaklaşımlar tümüyle amacımızın dışındadır.
Örnekler seçilirken:
Dinsel/mitolojik beyitler olabildiğince dışta bırakılmıştır.
KarmÂşık tumturaklı beyitlerden uzak durulmuştur (17.04.02)
• Divan şiirini üreten sosyal koşullar ve kültür tabanı bizi ilgilendirmiyor. Bu tabanın sonucu olarak metne anlam veriyoruz.
Tabanla “geleneksel” diğer ve bütün tarih/sosyoloji/mitoloji ne varsa arkada, konu dışı bırakıyoruz.
• Bir beytin güzelliği/çirkinliği (estetiği) aktörlerin ilişki ve tavırları içinde ele alınırsa anlamlı/ilginç olur. Yoksa havadan bir estetik kuralı uygulayarak değil önce ilişki/tavır saptaması, sonra estetik değerlendirme.Toplumsal/tarihi öğe, ilişki ve tavrın içinde yerleşiktir. (22.11.00)



Benzer Kitaplar